Intervjuu Gaia Akadeemia eestvedaja Toomas Trapidoga avab
tervikliku maailmavaate tagamaid ja räägib, mis on Gaia Haridus ning kuidas see
kombineerib põliseid teadmisi innovaatiliste tarkustega.
Mis võiks olla ühist ökopeldiku ehitamisel, tuumšamanismil
ja mediteerimisel? Bioloogiharidusega loodusemehest õppejõu Toomas Trapido
jaoks on need kõik võrdselt olulised osad täiskasvanutele mõeldud unikaalse
akadeemia õppekavas.
Gaia Akadeemias õpetatakse muu hulgas naabrite teretamist,
vestluspartneri ärakuulamist ja seoste loomist näiliselt täiesti eraldiseisvate
nähtuste vahel. Samuti seda, et ökokogukondlike põhimõtete järgi elamiseks pole
tarvis end internetist jäädavalt lahti ühendada ning püüda omavalmistatud
rõivastes omapüstitatud püstkojas ületalve vastu pidada. Saab ka leebemalt.
Kirjelda Gaia
akadeemia loomise protsessi, palun!
Kui me kunagi hakkasime väikese seltskonnaga ökokülade
temaatikat uurima, nende praktiseerivaid liikmeid välismaalt siia endile külla
kutsuma, ise neis paigus külas käima ja vastavat kirjandust lugema, sai esiteks
selgeks, et need on väga ägedad kohad. Mõnes mõttes ongi need nagu laborid, kus
katsetatakse 21. sajandile sobivaid lahendusi. Osad töötavad, osad ei tööta.
Aga need, mis tööle hakkavad, on end suutnud tõestada eriti jätkusuutlikena.
Olgu need siis otseselt ökoloogiatemaatikaga seotud või hoopis inimkooslustes
toimuvate sotsiaalsete suhete korrastamisega. Teiseks kujutab see kõik endast
tänuväärt materjali, mida võiks iseloomustada märksõnaga terviklikkus.
Peldikute ehitamisest meditatsioonitehnikateni välja - neid kaht nimetatud
valdkonda võib muuseas täitsa vabalt ka omavahel ühendada! Kui sellised
peatükid on ühes potis koos, siis see tekitab ise teatava alkeemia juba.
Lühidalt, neid teadmisi hakati kursuste vormis üha enam
õpetama ka väljaspool kogukondi ja nii tekkis aastal 2005 Gaia Hariduse
organisatsioon Gaia Education ja õppekava. 2011. aastal toimus Eestis esimene EDE
(Ecovillage Design Education) Gaia Hariduse koolitus, mis kestis kokku kuu
aega. Sellest omakorda sündis mitu vahvat asja - näiteks Gaia Kool Tallinnas,
millele tänaseks on tekkinud mitmeid filiaale mujalgi Eestis. Kindlasti sai
sealt impulsi tegutsemiseks nüüd juba üsna tuntuks saanud Väikese Jalajälje
kogukond.
Nii et eelkõige on
see ikkagi praktiline, mitte teoreetiline haridus?
Kuidas võtta. Jalad maas, pea pilvedes, nagu öeldakse.
Sedalaadi asju selgelt sõnastavat õppeasutust ei ole varem olnud. Eestis elab
üldse vähe inimesi, protsessid ei käi nii kiiresti kui mõnel pool mujal
maailmas. Kui tekkis nimi, sai logo tellitud, seejärel väike avasündmuski
tehtud. Mina kogusin veel veidi julgust ja panin kokku õppekava formaadi,
lähtudes eelkõige sellest, et see Eesti täiskasvanud õppijale ka olmeliselt
sobiv oleks. Kodanikuühiskonna Sihtkapital pani õla alla - nii see vaikselt
käivitus. Õppetöö käib meil pikkadel nädalavahetustel toimuvate tsüklitena.
Kogutakse infot, kogetakse sündmusi intensiivselt, minnakse laiali ja mõeldakse
hiljem kodus kõik mitu korda rahulikult läbi.
Mujal maailmas on
neid asju kauem aetud ja süvenenumalt?
Üldiselt pakutakse Gaia Haridust mujalgi valdavalt
kolmekümnepäevase õppena. Eksisteerib ka Gaia University, mis on sarnasem meie
Gaia Akadeemiale. Nii et mulle tundub, et me siin Eestis oleme ka leiutamas
selles valdkonnas midagi uut ja huvitavat.
Kasutasid
ökokogukondade kohta väljendit XXI sajandi laborid. Kui paljud neist statistika
järgi elujõulisteks kasvavad?
Rusikareegel ütleb, et kümnest algatusest üks muutub
füüsiliseks, reaalseks kogukonnaks. Lilleoru ja Mõisamaa kogukondadega
võrreldavas mastaabis Eestis teisi kõrvale asetada ei olegi tegelikult. Pean
silmas vähemalt kümmet sihipäraselt koos tegutsevat inimest, kellel oleks ka
mingi ühiselt kasutatav maalapp, mitte et nad ei ela kusagil linnas erinevates
korterites.
Parmu ökokülas Valga piiri ääres on näiteks tohutult maad,
nad kasvatavad seal kogukondlikus vormis lihaveiseid ja on väga avatud meelega.
Nende viimaste arengutega ma kahjuks väga hästi enam kursis ei ole. Pole sinna
tükil ajal saanud. Hobukooli Park Roosna-Alliku vallas, mida veavad Hele ja
Sven Aluste, on samuti päris mastaapne ökoehituse ja hipoteraapia keskus.
Eesti rahvaarv on ikkagi väike. See, et meil on ette näidata
mitu väga ägedat kogukondlikku nähtust, on kõva sõna!
Eksisteerib
mõtteviis, et kogukondliku elustiili proovimiseks tuleb teha suuri loobumisi
ja/või muutuda kellekski, kes veel ei olda. Kuidas sa lähed kogukonda, kui pead
üheksast viieni tööl käima?
Eks ökokogukonnas elavad inimesed teevad samuti sissetuleku
saamiseks tööd, aga ei käi jah tavamõistes tööl. Rõhutan taas, et kogukonnad on
oma olemuselt laborid. Eesmärk polegi täita kogu maa sarnaste ökokogukondadega.
Gaia Akadeemia pakub võimaluse elu neis maitsta ja nuusutada. Nullist uute
kogukondade loomise vajaduse õhutamise asemel propageerime võimalusi rakendada
meil omandatud kasulikke oskusi seal, kus inimesed parasjagu elavad ja
toimetavad. Ka linnatingimustes. Üks meie akadeemik näiteks on põline Õismäe
elanik ja tema unistuste projekt ongi selle linnaosa ökostamine. Väga tänuväärt
algatus. Olen ise sama väikestviisi proovinud teha Mustamäel, kus ma üles
kasvasin.
Mida magala tüüpi
rajoonides teha annab?
Kuna mu ema elab praegugi Mustamäel, olen olnud üle
neljakümne aasta selle linnaosaga tihedalt seotud. Hooman sealset olukorda
päris hästi ja nii tekkis mõte seal permakultuuri arendada. Häid näiteid pole
vaja kaugelt otsida, endises Ida-Saksas on selles valdkonnas päris palju ära
tehtud. Soomes on linnaaiandus õitsemas ja meie koduses Tartuski eksisteerib
juba sama nähtus nimetuse all "Tartu elavad aiad".
Niisiis, idee on luua kas blokkide vahelistele haljasaladele
aiamaad või siis mujale lähikonda. Peamine, et pensionäril, kellel sageli pole
erilist päevast tegevust, poleks vaja kaugele minna, kui ta kättpidi mullas
toimetada tahab. Minu nooruses mängisid majade vahel lapsed, elu kees. Praegu
on olukord nukker, enamjaolt laiub seal roheline kõrb. Isegi roostest söödud
vaibakloppimispuud on ära viidud ja liivakastid likvideeritud, sest narkomaanid
käisid end seal süstimas.
Tegite Mustamäe
korrusmaja hoovi peenrad?
Tegime emaga gerilja vormis väikest peenart jah. See on hea
absurdimaiguline lugu. Nimelt kuulutas ühistu esimees meie tegevust nähes, et
35 aastat tagasi olla ära otsustatud, et maja juurde ei tule ühtegi peenart. Ja
osutas vastupanu, ehkki kirjalikku otsust tal ette näidata ei olnud. Läks isegi
niikaugele, et ta käskis kojamehel kivid minema viia ja püüdis peenart
hävitada. Tõime kivid jälle tagasi ja lõpuks jäime ikka peale. Geriljavormis on
seemneid igale poole külvatud... Mõnes teises ühistus on vast lihtsam. Isegi
pinki pole seal Mustamäel suudetud maja juurde tekitada, ehkki Jüri Ratas
isiklikult lubas sel silma peal hoida. Kuumadel suvepäevadel pole inimestel oma
maja juures endiselt mitte kusagil istuda. Jüri, teeme ära.
Milliseid
mittemateriaalseid oskusi te õpetate Gaia akadeemikutele?
Nagu öeldud, on kõige alus suhtlemine ehk siis a-d ja b-d,
mil moel võiksid inimesed omavahel kõige paremini läbi saada. Kohati tuleb
kogukondades alustada vastastikkuse teretamise vajalikkuse rõhutamisest.
Rääkida, kui oluline on, et teaksid oma naabreid nimepidi. Alles siis läheb
põnevaks. Õpetame, kuidas hoida pikemate projektide puhul fookust, et mitte
tegevuste käigus omavahel täielikult tülli minna. Muidu võib juhtuda, et
selleks ajaks, kui ökopeldik valmis saab, on kogukond ära lagunenud. Et taolisi
asju ära hoida, tuleb järgida konkreetseid meetodeid ja põhimõtteid. Mõned
neist on äärmiselt lihtsad. Näiteks ringis rääkimise põhimõte, kus kõigil
kordamööda on võimalus oma arvamust väljendada, ilma et vahele segataks. Suur
rääkimine võib ka vahel projekte tappa!
Tõsi, vahel on sellised madala energiaga koosolekud maailma
kõige tüütumad asjad. Keegi sealt midagi ei saa, kuid ollakse omavahel justkui
vaikides kokku leppinud, et surmigavat mängu jätkatakse. Samas see jutupulga
ring jälle töötab. Ringis olijatel tekib turvatunne, et rääkijat ei karistata
kohe asjade väljaütlemise eest. Usaldusliku õhkkonna loomiseks on taas väga
nutikad meetodid olemas. Minu kooliajal ega ka ülikooliajal ei õpetatud midagi
ligilähedastki. Ei teatudki, et sellised asjad olemas on või et neile tuleks
tähelepanu pöörata.
Või võtame sellise tavalise näite, nagu ühiselt söömise
komme. Ökokogukondades süüakse mingid söögikorrad päevas kindlasti ühiselt,
toimub keskustelu. See on samuti otsene suhtluse treening oma hõimus.
Ühissöömised on meie ajastul muutunud haruldasteks. Ometi oleme me inimestena
sellistena olemas just tänu suhetele.
Gaia Haridus pole ju
ainult vana meeldetuletamine, vaid põlise kombineerimine tänapäevasega?
Me püüame põliskultuuridest võtta üle kõik head asjad, mida
sealt üle võtta saab. Põhja-Ameerika indiaanlastelt, soomeugrilastelt, üha enam
ka omaenda maarahvast esivanematelt. Kogu selle tänulikkuse väljendamise, mida
nemad käsitlesid igapäeva loomuliku osana, kuid mis tänases maailmas pole enam
sugugi nii loomulik. Looduse, loomade ja lindudega arvestamise.
Tänapäeva tehnoloogiad mõistagi on ka kõik mängus sees.
Internetist alustades ja mulla viljakust oluliselt tõstva biosöe tegemise
õpetuseni välja. Sellega seoses koged naljakat ka. Ajad oma ökoasja ja ühel
hetkel avanevad silmad uutele teadmistele minevikust, millest sa varem teadlik
pole olnud.
Intervjueerija: Rando Tooming
Toredatest asjadest kirjutad siin blogis ning kujundus on ka mõnus, aga natuke raske on seda kald-ja ilukirjas tekstistiili lugeda. :)
ReplyDelete